LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
27 kwietnia 2025 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plPolska sieć szybkiej infrastruktury ładowania stale się powiększa
Transport drogowy

Polska sieć szybkiej infrastruktury ładowania stale się powiększa

Aktualnie to już 3 tys. punktów

SC

Z końcem marca 2025 r. polskie drogi gościły już 87 418 w pełni elektrycznych pojazdów (BEV), co świadczy o dynamicznym, choć jeszcze relatywnie niewielkim, kroku w stronę elektromobilności. Infrastruktura ładowania również nie pozostaje w tyle za tym trendem – w ostatnim miesiącu liczba ogólnodostępnych stacji ładowania powiększyła się do 9 342, z czego 2 997 stanowią szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), kluczowe dla komfortu użytkowników BEV w dłuższych trasach.


Polska sieć szybkiej infrastruktury ładowania powiększyła się do 3 tys. punktów   |   Fot. PEVO Index / PSNM

Z perspektywy rynku wtórnego, elektryczne pojazdy stanowią na razie marginalny odsetek ofert. W marcu 2025 roku zaledwie 1,1% wszystkich ogłoszeń używanych samochodów na platformie OTOMOTO dotyczyło BEV, co sugeruje, że rynek wtórny pojazdów elektrycznych w Polsce jest jeszcze w fazie rozwoju. 

Elektryki. Na koniec marca 2025 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 87 418 szt. Park osobowych BEV składał się z 78 835 szt. (+41% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 2 311 szt. (wzrosła o 36% rok do roku). Na koniec marca 2025 r. flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do 8 583 szt. (+37% r/r). Park osobowych, wodorowych FCEV liczył 340 szt. (+63% r/r). Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV w marcu 2025 r. były Tesla Model Y (369 sprzedanych szt.), Tesla Model 3 (230 szt.) oraz Škoda Elroq (82 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Kia oraz Mercedes-Benz. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych w marcu 2025 r. wyniósł 4,4%.  

Stacje ładowania. W Polsce na koniec marca 2025 r. funkcjonowały 9 342 (+44% r/r) ogólnodostępnych punktów ładowania, w tym 6 345 AC (+36% r/r) oraz 2 997 DC (+66% r/r). Wzdłuż sieci TEN-T były dostępne 933 punkty ładowania, czyli o 37% więcej niż w marcu 2024 r. „PEVO Index” zawiera ponadto informacje na temat miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych. Pierwsza jest Warszawa (777 punktów w marcu 2025 r.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (337), Szczecin (281), Poznań (272) oraz Kraków (268).

Rynek zeroemisyjnych używanych pojazdów. „PEVO Index” obejmuje również dane na temat oferty na rynku wtórnym elektromobilności w Polsce. Pod koniec marca 2025 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wynosiła 4 583. To wzrost o 4% r/r. Udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych to 1,1%. Takie oferty odpowiadały za 1,1% wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu OTOMOTO. Najpopularniejszymi pod względem podaży modelami BEV na wtórnym rynku e-mobility w Polsce były Nissan Leaf (286 ogłoszeń w marcu 2025 r. ze średnią ceną 58 055 PLN), Tesla Model 3 (260 ogłoszeń ze średnią ceną 119 365 PLN) oraz BMW i3 (203 ogłoszenia ze średnią ceną 70 968 PLN).  

„Polish EV Outlook” to kompleksowa analiza rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce. PSNM od 6 lat prezentuje w swoim raporcie przekrojowy obraz rynku osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów elektrycznych, infrastruktury ładowania, struktury nabywców EV, zmian legislacyjnych oraz wpływu e-mobility na sektor elektroenergetyczny. „PEVO Index” to cykliczna, udostępniana co miesiąc wersja „Polish EV Outlook” zawierająca aktualizowane na bieżąco, kluczowe dane zawarte w pełnej wersji raportu, prezentowane w przystępnej, infograficznej formie.

[ materiały PSNM ]



« powrót
Biuro Brokerskie Omega